Nimeni nu face parte din societate , societatea e numai o mica parte din noi.

vineri, 3 decembrie 2010

Romania doi - Omul sfinteste locul

O sa incepem cu ultima intrebare din articolul Romania unu si cu citeva din commenturile primite.
Doxatul Dex 

"dupa ce se duce totul dracului inchidem granitele pentru cei ce vor sa vina inapoi si facem un sistem de invatamant gratis de inalta clasa pentru orice om de pe planeta. Absolventii de invatamant superior primesc viza odata cu diploma. Restul se va rezolva de la sine."
"Ca paranteza, asta e una dintre nedumeririle mele legate de cresterea unui copil, faptul ca s-a trecut de la metoda clasica cu pedepse, eventual bataie la conceptia asta moderna de a lasa copilul sa faca ce vrea. Cred ca undeva multora le lipseste intelegerea ca totusi copilul ala trebuie fortat spre anumite directii."

Colorbliss
"Depinde mai ales de cum ne crestem si educam copiii. Doar de acolo ar putea veni o schimbare in bine. Daca si-ar mai infrana fiecare pornirile de cimpanzeu in fata propriului copil, daca i-ar oferi acces la cultura si bun simt."
"...Si repet, totul porneste de la cei micuti. "
"Timpul petrecut alaturi de copii este tot mai limitat din partea parintilor. 
Copilul nu trebuie fortat, trebuie facut sa inteleaga DE CE i se cer anumite lucruri, de ce ,,nu e voie", de ce i se interzice ceva sau de ce e bine sa faca anumite lucruri."

AVERTISMENT: Acest articol poate fi considerat de unii prea lung pentru a fi citit, va rugam vizionati filmul de la finalul articolului, aveti traducere.:D


      Sigur ca toti avem profesori preferati pe care ii tinem minte si intamplator materiile pe care le predau era cele mai interesante, poate ca cei mai multi dintre noi am participat la cursuri optionale care din nou intamplator erau foarte interesante, probabil ca tuturor ne-ar fi placut ca profesorii pe care ii aveam sa spuna o gluma on topic si sa exemplifice mai mult... 
     1. Sa incepem cu varsta prescolara, gradinita, perioada pregatitoare scolii.
     In mod evident exista diferenta enorma intre platforma program de acum 25 de ani si cea de acum, prima constatare este cea referitoare la cantitatea de informatii pe care copii o asimileaza. Cantitativ probabil ca este minim de citeva ori mai mare fata de ce era acum ceva timp in urma, iar calitativ nu poate fi mai ridicata datorita schemei temporale in care se desfasoara.Timpul a ramas efectiv acelasi, in schimb s-a crescut cantitatea de informatie, este foarte greu de intuit cum poti avea o calitate crescuta intr-un timp constant dar cu o cantitate marita de informatie.
     In aceasta ecuatie avem cateva tipuri de raspuns, ori renuntam la anumite informatii din platforma veche inlocuindu-le cu ceva nou, ori marim timpul de expunere, ori transformam educatoarele in media player la viteza 3X fara posibilitatea de a pune pauza.
      2. Scoala primara
     Primul soc, nu mai ai voie sa te misti prin clasa, libertatea de miscare  e disciplinata pina la pauza, perioadele de interactiune invatator-elev incep sa fie reduse, invatatul prin joaca se transforma in atentie marita catre emitator un fel de radio-invatator. Contactul cu notele si/sau calificativele nu ar fi atat de dramatic daca nu ar contribui si parintii cu perceptia vav de copilul vecinului care a primit o evaluare mai buna, deci modalitatea de evaluare ramine valabila.
     3. Invatamint gimnazial 
     Profesori diferiti pentru fiecare materie, incep diferentierile pe materiile studiate in functie de nivelul pedagogic(expunere a cursului) si de pregatire(continut informational)  aici subliniem importanta practica, laboratoare, ateliere sau mai bine spus orice mod/exemplu de a schimba perceptia de materie studiata la nivel conceptual, aplicabilitatea practica a oricarei notiuni asimilate fiind un punct slab in momentul de fata.
     4. Invatamintul liceal - primii pasi in Societate
     Inregimentarea incepe sa atinga nivelul maxim, totul decurge conform planului, profesorul alearga prin materie cu pauze de gafaiala periodice. 
      Problema A: esti un elev care intelege foarte bine totul din prima explicatie parcurgi cursul rapid, in schimb profesorul se intoarce inapoi dupa raniti pe campul de lupta(cei care au nevoie de repetitie) moment in care te plictisesti si nevoia de a merge mai departe se stinge, nu mai esti atent, crezi ca stii deja ce se explica...
      Problema B: esti un elev care are nevoie de repetitie intr-o clasa cu nivel ridicat de inteligenta si profesorul nu se opreste sa iti mai explice odata, pentru ca ar tine pe loc clasa intreaga.
      La ambele probleme nu exista solutie in invatmintul nostru de acum.
Acesta fiind un punct de plecare pentru intrebarea cum clasificam elevii in scoli, ii raportam la varsta si toata lumea e la scoala la o anumita varsta, la liceu la fel, la facultate la fel, sau diferentiem copii dupa potentialul de dezvoltare al fiecaruia? Adica sa avem un student la 16 ani in anul 2 de facultate.
      5. Facultate
      Aici gasiti optiuni, mergeti in strainatate alegeti ceva privat, deveniti investitor, cumparati o echipa de fotbal, va apucati de cintat manele, urmati calea preotiei, deveniti parlamentar,deveniti un as in spargeri de tarabe din piata de legume, etc..
      Ideea cu gandirea divergenta, in speta organizarea sistemului de invatamint spre dezvoltarea aptitudinilor identificate la fiecare elev in parte, stimularea creativitatii, era foarte discutata de prin 95-97 si chiar daca nu poate fi inteleasa integral la justa valoare, macar la nivel de cocalar o putem intelege.Probabil ca nu ne-am mai imita atat de mult unii pe altii in timpul nostru liber.
     Care este scopul educatiei in final?Pentru ce faci 17 ani de studii?Ce te invata societatea imediat dupa ce ti-ai luat diploma? Ce exemple primesti pe toata perioada vietii din partea societatii despre reteta succesului? Care sunt valorile cele mai promovate direct/indirect  in aproape tot segmentul media? 

    
     

36 de comentarii:

  1. Credeam ca ati sters definitiv filmul, nu stiam ca sunteti doar prolifici si vreti sa-i adaugati si-o tona de text.
    Am citit in intregime articolul, sunt al naiba de multe de spus. Eu unul am renuntat din plictiseala si lehamite la mai multe facultati, si-n ritmul in care merge treaba nici nu ma vad licentiat curand.
    Cat timp se va intra la licee si facultati pe media din gimnaziu/liceu, recompensand astfel pe cei ce vin de pe la sate, pe elevii mai buni din liceele slabe si dezavntajand unul care a ales un liceu unde 10'le e 10, nu se ia fluierand, unul care mai chiuleste la geografie, bilogie si franceza, dar invata perfect partea reala... cat timp profesorii nu vor fi evaluati corespunzator, cat timp se va evalua prezenta si servilitatea in detrimentul bagajului de cunostinte, eu nu vad mari sperante.
    Ce pretentii poti avea de la un sistem de invatamnt in care media de admitere la facutlate in orice domeniu, fie el politehnica, medicina, horticultura sau geografie este reprezentata in proportie de 40# de limba si literatura romana? (2/5 materii la BAC)
    Sa dea naiba examene la materiile relevante.
    In fine, dupa cum spuneam, prea multe de zis.

    RăspundețiȘtergere
  2. @Altu
    Pusesem eu filmuletul initial dar l-am sters pt. ca avea nevoie si de un text explicativ. Acum a venit si textul. :D

    RăspundețiȘtergere
  3. O sa comentez doar filmuletul.
    Am impresia ca de ceva vreme este pe val un sistem de gandire extremist de "politicaly corect" care inventeaza tot felul de calitati ca sa nu ramana nimeni in urma. E copilul batut in cap? N-are nimic, are inteligenta afectiva, imaginativa, extensiva, analgeziva! Nu mai e nimeni prost. Nuu, sistemul nu te integreaza, talentul tau de a face bile de muc si a debita platitudini nu este apreciat, hai sa te indrumam spre management.
    Revenind la film, mi se pare o apa de ploaie cu o tona de presupuneri pe care autorul le considera el corecte ca asa i se pare. In plus are iz de reclama la cartea aia cu inteligenta divergenta sau cum mama dracului ai zice. Are toate elementele unei campanii de marketing axate pe oameni de inteligenta medie dar cu pretentii de genii. Nu pot sa nu remarc incredibilul experiment, si incredibilul test, ca si concluziile lui.
    Imi seamana foarte mult cu propriul meu test pentru ceea ce am numit inteligenta darwiniana. Sa va explic despre ce e vorba, copiii au o inteligenta darwiniana aparte, care nu este folosita de societate si este sugrumata de educatia invechita. Ca sa demonstrez asta am facut un experiment: am luat 100 de copii de 5 ani si le-am dat cutite si le-am spus sa-si scoata un ochi ca in desene. 80% au trecut testul. Peste cinci ani, dintre cei 20% ramasi, nici macar unul nu a mai trecut testul.
    SALVATI COPIIIIIIII!!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte corect a pus Milogu' întrebările din final. Până la urmă dacă vorbim de "educație" și nu de "învățământ" trebuie să pornim de la întrebarea "care e scopul?", "ce vrem de fapt să obținem?"

    Pentru metoda actuala scopul = diploma la fel ca într-o fabrică de procesat cartofi pentru Mc. Donalds: intră sacul de cartofi, ies cartofi feliați și congelați.
    Valori promovate în scoală: o plajă largă de cunoștințe asimilate mai mult mecanic care nu folosesc (doar ele singure) la nimic => diplomatul enciclopedist care bate wikipedia.

    Un mare gânditor spunea că e o diferența între scolastici: cei care învață ce au gândit alții (mentorii), merg pe metodele de cercetare și gândire ale mentorilor dar nu ajung să "descopere" ceva original; și cei care reușesc să gândească peste prejudecățile manualelor și ale mentorilor care le-au scris.
    Asta ar fi deosebirea dintre cele doua metode de educație.

    Dacă e să vorbim de factorii de decizie din învățământul românesc, problema e că ei nu prea înțeleg idea, ce să mai vorbim de a o pune în practică.
    Și la fel ca și ei, nici profesorii, nici părinții nu prea au idee despre ce e vorba.

    Eu unul țin minte că inutilitatea materiei și modul enciclopedist de predare a ei s-a înrăutățit odată cu trecerea ciclurilor: mai rău la liceu decât în generală, iar la facultate cel puțin era dezastru.

    Și atunci ce vrem să obținem? Enciclopedistul care "știe" sau tânărul care "gândește" și e în stare să își folosească inteligența creativă să realizeze ceva?

    RăspundețiȘtergere
  5. @altu
    Asa e sunt multe de spus, dar nu vreau sa merg pe principiul ca e prea larga gaura si oricum nu simte(schimba) nimic, nu prea putem sa mai dicutam nimic, inchidem slitzul si gata.
    "cat timp profesorii nu vor fi evaluati corespunzator, cat timp se va evalua prezenta si servilitatea in detrimentul bagajului de cunostinte, eu nu vad mari sperante." aici ai scos in evidenta un aspect care cateodata are si revers, prezenta la curs iti aduce cateodata mai multa informatie. Excluzind situatia in care nu cumva iei curs optional(meditatie) pe acelasi subiect cu alt profesor mai bun.
    "Sa dea naiba examene la materiile relevante." True, true.

    RăspundețiȘtergere
  6. @Doxatu Dex
    "Are toate elementele unei campanii de marketing axate pe oameni de inteligenta medie dar cu pretentii de genii."
    Pretentiile ridica nivelul, fie ei si oameni cu inteligenta medie, daca le spui pana aici poti, de aici mai departe esti bou sau mai corect, consumam prea mult cu dezvoltarea ta, te alegi cu o masa depresiva fara optiuni de avansare.
    Despre testul tau, inlocuieste asa:
    Copii= Barbati maturi
    Cutitele= Femei
    Scosul ochiului=Sex
    Desene=Filme porno
    80% trec testul :D
    Maestre sunt de acord unii sunt mai destepti altii mai prosti asta era una din idei daca reusesti sa faci o clasificare dupa asta cred ca s-ar comprima timpul nostru de evolutie.:D

    RăspundețiȘtergere
  7. @Danny

    Asta era aspectul pe care il urmaream cand am spus ca punerea in practica a informatiilor este importanta, chiar daca pleci de la faptul ca nu ai inteles formula macar vezi ce poate face si o asociezi.Nu mai esti chiar enciclopedist. Enciclopedistul moare cu surubelnita in mina cand schimba o priza cu toate ca stie tot despre electricitate.:D
    Restul comentariului il consider oficial parte integranta din post.

    RăspundețiȘtergere
  8. @Doxatul Dex
    Apropo de experimentul din film și "politically correct".

    E ceea ce aș numi "autocenzurarea gândirii".

    Un copil de grădiniță probabil ar da exemple de folosire a unei agrafe, pe lângă scopul propriu zis: sa spargi un balon cu ea, să înțepi pisica, să desenezi pe pereți, să faci colecție, etc.

    Un absolvent de liceu câte din astea ar enumera? Mai niciunul? De ce? Pentru că școala și educația l-a învățat că nu e bine să faci lucrurile astea.
    De ce? Pentru că nu e "politically correct" să faci așa.

    Formându-se așa prin școală și educație (pe metoda picăturii chinezești), tânărul a ajuns să își autocenzureze gândirea, pur și simplu nu îi mai vin în minte astfel de "utilizări".

    Nu spun că e bine, să lași copii să zgârâie pereții, ci doar că forma actuală de educație autocenzurează gândirea și creativitatea.

    RăspundețiȘtergere
  9. @Milogul.SRL
    Eu imi exprimam doar scepticismul fata de metoda de studiu a prezentatorului: se ia test despre care nu spui in ce consta sau cine l-a facut -> se obtin exact rezultatele pe care le voiai tu = Q.E.D.

    Oamenii sunt mai destepti si mai prosti. Pe "vremea mea" aia prosti erau prosti, aia destepti erau destepti! Acum aia prosti, daca reusesc prin noroc, sau nesimtire, sau smenuri sa faca ceva in viata tin seminare despre inteligenta afectiva.
    Da, n-am reusit sa inteleg fizica si matematica, n-am memorie sau dedicatie ca sa invat istorie sau chimie, nu am imaginatia necesara sa inteleg filosofia, dar am inteligenta afectiva pentru ca am multi prieteni. So fucking what? Esti un idiot cu multi prieteni idioti! De ce ar ridica societatea o chestie de conjunctura, ca sa nu mai zic nemasurabila, la rangul de calitate?
    Unii o sa zica: "au si ei un loc bine stabilit. sunt utili la sales, marketing, management"! Stiti ceva? Eu inca n-am intalnit un om de succes in domeniile astea care sa nu fi fost un om inteligent. Si cred ca e unul singur din, poate, 100. Restul sunt niste prosti, care n-au avut niciodata nimic de aratat la nimeni, s-au trezit printr-o conjunctura pe post si tin cu dintii de postul ala, pentru ca stiu ca nu vor putea niciodata sa demostreze nimic daca pleaca in alta parte. Eu dupa 7 ani de programare, majoritatea frecati pe net am ceva de aratat. Fatuca de la HR dupa sapte ani a invatat sa completeze 2 teste grila si atat. N-a evoluat deloc, pentru ca nu e nimic de evoluat, e meserie de absolvent de liceu care poate sa vorbeasca, atat.

    Acum o sa ziceti ca ma cred destept! Da, ma cred, si pot sa o si arat. Din pacate exista si la asta grade de comparatie, si la capitolul asta recunosc ca sunt un destept de cel mai jos nivel. :p

    RăspundețiȘtergere
  10. @Dannyxs
    ohohooo, imi sunt ochii plini de lacrimi.
    Scoala nu te pregateste pentru creativitate, daca vrei creativitate exista liceu de arta. Cred ca esti de acord cu mine ca generala e ok sa o faca toata lumea la fel. Scoala te pregateste pentru realitate si mai ales pentru integrarea in sistem.

    Vai, ai 30 de ani si ai o opinie despre cum ar trebui sa fie folosita agrafa daca e facuta din panza de paianjen si are unicorni in varf? Si nu te apreciaza nimeni? Ghinion! Nu esti creativ, esti retardat. La 5 ani e normal, mai incolo nu.

    RăspundețiȘtergere
  11. Definitia Fesbuk:
    "Da, n-am reusit sa inteleg fizica si matematica, n-am memorie sau dedicatie ca sa invat istorie sau chimie, nu am imaginatia necesara sa inteleg filosofia, dar am inteligenta afectiva pentru ca am multi prieteni. So fucking what? Esti un idiot cu multi prieteni idioti!":D

    RăspundețiȘtergere
  12. @Milogul.SRL
    He,he,he zise ala care are 300 :D

    RăspundețiȘtergere
  13. @Doxatu Dex
    De ce am senzatia ca nu am fost prea clari in exprimare, nu era vorba de inteligenta afectiva, e vorba de creativitate, imaginatie, identificarea posibilitatilor alternative, toate astea plecind de la resursele informationale existente.Informatia educativa in sine e aproape aceeasi, se schimba e doar modul de asimilare, un mod care iti lasa o libertate de miscare a punctului de vedere. Asta inseamna pregatirea terenului pentru o societate in care conteaza sa gandesti si sa aduci ceva nou.Probabil ca asta e si drumul prin care poti sa schimbi scara valoric morala a unei societati prea batrine sa mai sara cu parashuta de la altitudine joasa.

    RăspundețiȘtergere
  14. @ danny
    "Nu spun că e bine, să lași copii să zgârâie pereții, ci doar că forma actuală de educație autocenzurează gândirea și creativitatea."
    Cam asa e din nefericire o cam baga in cutie, o limiteaza la stereotipurile valorice stabilite si verificate deja, uitand de fapt cum s-a ajuns la valorile respective, in orice domeniu ar fi ele.

    RăspundețiȘtergere
  15. @Milogul.SRL
    Ba am inteles perfect. Hai sa detaliez si eu.
    La fizica, ai o problema, o rezolvi in alt mod, ai 10. Daca n-ai zece inseamna ca profesorul este prost, nepregatit si trebuie sa se apuce de altceva. Punct. N-are legatura cu sistemul.
    La matematica la fel. La chimie, biologie, istorie mi-e greu sa cred ca poti inventa tu ceva nou, iar daca poti, imi pare rau, profesorul ala nu e calificat sa aprecieze niste idei revolutionare. Ar putea cel mult sa te indrume sa continui cercetarea sau sa te adresezi cuiva mai pregatit.
    La ce vreti voi creativitate? La romana? De acord, e o tampenie sa inveti niste comentarii. Dar care e scopul orei de romana? Sa te indoctrineze in cultura din care faci parte, sa-ti dezvolte vocabularul, si mai ce? Asta chiar nu stiu.
    Ce mai e? Logica, filosofie, din nou, pana nu ai stii pe clasici pe din-afara esti un pulica cu aptitudini creative de care nu-i pasa nimanui.

    Mie mi se pare, cum ziceam mai inainte, ca ceea ce zice omul asta la "creativitate" e o scuza pentru a face prostul sa se simta destept.
    Se da o agrafa, se ia 50 de scriitori, se vor gasi 250 de moduri de a folosi agrafa respectiva. Si surpriza, majoritatea o sa fie inventive, interesante si o sa respecte si mare parte din legile fizicii.

    Dar nu, baiatul asta vrea sa ia 30 de liceeni si sa ai puna sa abereze despre agrafa. Cine le da note? Pe ce principiu se aprecieaza creativitatea? Profesorii astia asa indoctrinati si prosti cum sunt ei, vor fi inlocuiti printr-o minune de niste fiinte extraterestre extraordinar de creative? De ce am eu impresia ca baiatul care a facut filmuletul si prietenii lui cu liceul neterminat, dar trendy si creativi, vor sa ai invete pe altii la scoala?

    RăspundețiȘtergere
  16. @Doxatu
    "Mie mi se pare, cum ziceam mai inainte, ca ceea ce zice omul asta la "creativitate" e o scuza pentru a face prostul sa se simta destept. " Postul nu vrea sa fie comentariu la film, dupa cum spuneam in `95-`97 se discutau aceleasi lucruri cu aproximatie, nu e o idee noua iar pe vremea aia nimeni nu facea marketing la nimeni.
    Repet :D informatia e aceeasi, modul de asimilare e diferit, iar despre exemplul tau cu fizica sa fii sigur ca nu ar fi existat fizica fara imaginatie, creativitate si punere in practica(chiar daca mai tarziu pentru unele ecuatii):D, cu matematica e cam la fel, a avut de trecut mari bariere filosofice, probabil la istorie nu ai cum sa fi creativ. In schimb daca esti creativ poate "scrii istoria", daca esti enciclopedist ajungi maxim in cartea recordurilor pentru numarul de formule retinute mecanic dar neintelese.

    RăspundețiȘtergere
  17. @Milogul.SRL
    Sa nu uitam ca vorbim de toate astea in contextul invatamantului. Sunt perfect de acord ca inventivitatea si creativitatea au avut o influenta colosala in istoria omenirii.

    Dar cum le poti masura in mediul scolar? Eu nu le vad drept cantitati masurabile. Iar daca nu sunt masurabile ajungi la scoala americana unde nu pica nimeni. Nu mi se pare o imbunatatire fata de actualul sistem.

    RăspundețiȘtergere
  18. Istoria nu înseamnă doar consemnarea seacă a unor evenimente, înseamnă și analiza și interpretarea lor. Și aici e la fel de valabilă opoziția "a gândi" vs "a ști", sau creativitate vs acumulare de cunoștințe.

    RăspundețiȘtergere
  19. @Doxatul Dex
    Metrica nu poate fi un scop în sine când vorbim de educație. Nu poți spune "învățăm copiii doar să știe poezii pe derost fiindcă pentru altceva nu avem o metrică 100% exactă a performanțelor".

    În general un om "cu o educație superioară" când se duce la un interviu, fie și un interviu pur tehnic nu e evaluat ca la școala cu lucrare de control, care e corectată și i se dă o notă. Este evaluat în general pe baza discuțiilor dintre el și cel ce îl intervievează.
    Putem face asta și la școală.

    Cât despre învățământul american și cel vestic în general, suntem la ani lumină în urma lor - ma refer la sistem și la performanța lui, ca așa, proști găsești în orice țară cu tonele.
    Oare proștii noștri sunt mai proști decât proști lor sau o fi invers? :D

    RăspundețiȘtergere
  20. @Dannyxs
    De acord legat de istorie, am vrut sa punctez si eu, aici chiar conteaza cum interpretezi anumite lucruri.

    Ma rog, discutia a ajuns la nivelul in care parca vechiul sistem a fost inventat de niste idioti si trebuie unul nou, complet diferit. Eu astept raspunsul la o intrebare totusi, cum evaluezi creativitatea? Cum o definesti, macar?

    RăspundețiȘtergere
  21. @Milogul Sa-mi evalueze cunostintele alea pe care considera ca nu le stiu, sa nu-mi scoata ochii ca le stiu, dar nu le stiu de la el (n-am venit la cursuri). Da-le altora puncte in plus pentru prezenta, da nu-mi lua mie din ce stiu.

    @Doxatul Ca programator cat ai invat maestre in scoala si cate documentandu-te tu? Sistemul nu e facut sa te-nvete sa gandesti, sa te extinzi, sa inveti ceve util, e facut sa-ti predea ce stiu profesorii sa predea.

    RăspundețiȘtergere
  22. @Altu
    Bai, iara mi-ai tras-o :D Ai dreptate, am invatat pe cont propriu, dar asta nu inseamna ca nu era ceva de invatat.
    Sa nu ma intelegeti gresit, sistemul actual de invatamant il consider o monstruozitate, eu am abordat doar ideea: "E nevoie sa-l schimbam cu asta din film?"

    RăspundețiȘtergere
  23. @Doxatul Dex
    Păi în primul rând de ce "trebuie" evaluată? Nu se poate face scoală și fără note?
    La ce îți folosesc notele? În lumea civilizată nu în funcție de note ești angajat ci în funcție de competențe. Chiar și la admiterea în universitate, în vest, ți se ia interviu.

    Acum să încerc să explic puțin. Nu e vorba de schimbarea valorilor: din a ști să rezolvi o problemă de matematică în a fi creativ ca un artist.
    Idea e trecerea de la educarea după tipare bine fixate și închistate (manuale) la dezvoltarea gândiri personale și creative.
    Nu înseamnă să nu mai învățăm teoreme, principii din fizică și chimie ci dezvoltarea propriilor aptitudini, gândirea liberă lipsită de prejudecăți impuse, creativă să îi spun așa și orientată spre domeniul în fiecare avem aptitudini native.

    Mă întrebai mai sus: "Cred ca esti de acord cu mine ca generala e ok sa o faca toata lumea la fel".
    Nu, încă de la grădiniță fiecare copil trebuie îndrumat spre domeniul în care are cele mai multe aptitudini, și procesul de educare să fie personalizat în funcție de fiecare individ.

    Până la urmă școala nu e un concurs în care câștigătorul e cel care are media mai mare.
    Scopul școlii e educare copilului astfel încât la maturitate să poată "reuși în viață". În sensul ăsta poate că notele sunt chiar contraindicate.
    Nu spun că pledez pentru desființarea notării ci numai că nu este un scop în sine al educației.

    RăspundețiȘtergere
  24. @Dany filmuletul e cu bune si rele
    Intr=adevar ADHD e o mare porcarie, si ca copil precoce ce-am fost intr-adevar era o problema cand eram mic, in sensul ca n-aeam suficient discernamant si mai radeam de altii.
    In ceea ce priveste creativitatea probabil unul de liceu nu va spune ca poti face manute la pisica de plastilina sau razele soarelui, sau nush ce spinii ariciului. Te gandesti si la astea, dar iti par ridicole, simt pe care nu-l ai la gradinita. In schimb stii ca poti deschide o unitate optica blocata, curata nush ce spatiu ingust, etc.
    Daca formulezi intrebarea la orice utilitate oricat de ridicola, sunt convins ca liceenii sunt mai creativi.

    RăspundețiȘtergere
  25. @Dannyxs
    Orice sistem de invatamant se bazeaza pe evaluare, inclusiv ala de la manastire sau de la templul Shaolin. La fel si interviurile, si ele se bazeaza pe o evaluare, chiar daca de multe ori e subiectiva, se presupune ca decizia interviatorului va fi in interesul firmei.

    Cum hotarasti ca un copil trece la clasa urmatoare daca nu-l evaluezi? Ai bagi pe toti la gramada si te trezesti in clasa a 12-a ca jumatate nu stiu sa citeasca si jumatate construiesc rachete? Ca sa il indrumi spre o aptitudine trebuie sa-i evaluezi respectiva aptitudine.
    Ma rog, discutia asta devine cam sterila, daca tu crezi ca profesorul trebuie sa analizeze copiii dupa ureche, ca un maestru Zen, e treaba ta.

    RăspundețiȘtergere
  26. Am invatat la Pedagogie ca idealul educational in secolul nostru este ,,omul creativ". Asta teoretic, practic... nu. Sistemul educational nu ii invata pe copii sa gandeasca singuri, creativ sau nu, copiii nu invata sa gandeasca.
    Imi amintesc ce soc a fost pentru toata clasa, cand, in primul an de liceu, venea o profesoara care ne punea intrebari si vroia sa gandim, sa conversam pe un anumit subiect, sa dezbatem, sa aducem argumente, sa oferim solutii. Un adevarat soc.
    In clasa a opta, la pregatirile pt examenul de la istorie, cele mai mari probleme erau in cazul exercitiilor de tip cauza/efect, unde nu se putea ,,toci", unde informatia nu era mura-n gura.

    Oricum nu toti devin enciclopedii, dimpotriva... foarte putini. Macar de ar fi invatati sa gandeasca singurei, sa isi puna probleme si sa gaseasca solutii (creative?).
    Intreba Doxatul Dex cum se masoara creativitatea. Cica sunt vreo 3-4 parametri majori, insa nu imi amintesc acum :P

    @Milogul.SRL
    Problemele amintite de tine, cu elevi inteligenti care se plictisesc si isi pierd motivatia, au fost relativ rezolvate in unele tari prin adoptarea posibilitatii de a parcurge 2 ani (2 clase) intr-un an. Actualul nostru sistem e mult prea fixist, batut in cuie. Avem clase cu numar fix de elevi. De ce nu se adopta si la noi posibilitatea de a-ti alege, la liceu, cursurile pe care vrei sa le frecventezi, te intalnesti acolo cu X sau Y, fiecare studiaza ce ii place, cand vrea. Sau macar ceva asemanator.

    RăspundețiȘtergere
  27. @colorbliss
    Tocmai asta e ideea sa te intalnesti cu X si Y care sunt in aceeasi arie de interes, schimbul de informatii fiind mult mai mare si mai antrenant.:D
    Asta ar trebui sa se intample si mai tarziu cand fiecare are propria viata servici, familie, etc...sa caute zonele de interes comun. Dezvoltarea fiecaruia in mod individual este destul de precara in comparatie cu dezvoltarea intr-un grup cu interese comune.

    RăspundețiȘtergere
  28. @altu
    Corect, nimeni nu trebuie sa-ti ia ce stii si in nici un caz evaluarea nu trebuie facuta dupa prezenta ci dupa ceea ce ai invatat cat ai fost absent.:D

    RăspundețiȘtergere
  29. @Doxatul Dex
    Nu exclud evaluarea atât timp cât nu e rigidă și universală ca acum.
    Dacă ai avea 2 copii (ai tăi) și unul ar fi mai prost, nu renunți să îl educi, nici nu îl lași repetent, nici nu îi scrii 3 în carnetul de note. Îl educi conform ritmului său. Și asta fără o metrică rigidă și aplicată universal la toți copii.
    La fel și la școală unde locul părintelui trebuie luat de profesor.
    Din moment ce se spune că învățământul de 12 (sau 10) clase e obligatoriu, la fel cum un părinte educă copilul "personalizat", școala trebuie să o facă timp de 12 ani și să scoată ce e mai bun din el în acei 12 ani. Fără să aibă un barem fix: e.g. dacă știe anii de domnie a lui Ștefan cel Mare ca la concurs.
    Ăsta ar trebui să fie rolul profesorului și pe latura asta trebuie sa devina profesorul "profesionist".
    Evaluarea finală o face "viața" că doar de aia îi educăm.

    RăspundețiȘtergere
  30. @Colorbliss
    Ai avut ceva noroc...
    La mine, nu mai zic de liceu, nici în facultate (atât cât am făcut) nu a venit nici un profesor să ne ceara să gândim în sensul adevărat al cuvântului.
    Partea tristă e că profesorii pe care i-am întâlnit se credeau cei mai tari pedagogi dar educația o aplicau după manualul gardianului de pușcărie, ediția 1950 :D

    RăspundețiȘtergere
  31. @Danny
    "La mine, nu mai zic de liceu, nici în facultate (atât cât am făcut) nu a venit nici un profesor să ne ceara să gândim în sensul adevărat al cuvântului."
    Cum adica sa gandesti? Hmm ! Vad ca nu iti mai aduci aminte ca "repetitia e mama invatarii". Te-ai intrebat vreodata cine e Tata invatarii si de ce e asa de smecher? :D

    RăspundețiȘtergere
  32. @Dannyxs
    Bati acelasi cui in cap de 10 comentarii.
    Acum ai pretentia ca un profesor sa acorde aceeasi atentie la 30 de retarzi pe care ar acorda-o parintii lor.
    M-am plictisit de discutia asta. Ne aberam pe niste utopii.

    RăspundețiȘtergere
  33. @Doxatul Dex
    Nu sunt chiar utopii. De aceea am si amintit-o pe dna. mea profesoara din liceu. O persoana a reusit sa ne dezvolte intelectual, da, pe toti 30, mai mult decat au facut-o toti din sistem pana atunci.
    Normal ca e importanta contributia personala a fiecaruia la procesul gandirii, esentiala chiar. De la o varsta incepi oricum sa nu mai ai nevoie de cerintele altuia pentru a gandi (de aici si ideea de educatie permanenta, de-a lungul intregii vieti). Dar conteaza enorm sa inveti de copil ,,sa gandesti". Mai exact, gandirea se caracterizeaza printr-o serie de operatii, cum ar fi analiza, sinteza, comparatia, generalizarea, abstractizarea si concretizarea. La generalizare ne pricepem cu totii :)) Ce vreau sa spun e ca elevii stau prost la capitolul acesta. Programa si vechiul model educational nu ne ajuta in acest sens. Nu se pune accent pe dezbateri de exemplu, pe analiza unor cazuri. Copiii nu stiu si nici nu prea sunt solicitati sa isi exprime un punct de vedere insotit de argumente.

    Nu e vorba ca actualul sistem a fost inventat de niste idioti si trebuie schimbat cu altul nou. Nici vorba. E vorba ca societatea a evoluat, generatiile s-au schimbat dramatic, iar sistemul are nevoie de imbunatatiri :)

    RăspundețiȘtergere
  34. @Colorbliss
    Pentru ca persoana aia era dedicata si avea fler. Sunt oameni care au un talent deosebit de a invata alti oameni, dar nu stiu daca oamenii astia ar fi in stare sa transmita talentul lor alcuiva.

    Voi cautati niste erori in sistemul ca atare de invatamant, desi el a dat rezultate foarte bune in lume, nu aici. Sistemul cu care suntem invatati noi este marcat de incompetenta, nepotism, lipsa de fonduri, neprofesionalism. Intr-adevar chiar si unii profesori buni nu inteleg necesitatea de a explica utilitatea practica a ceea ce predau ei si de a invita elevul sa descopere singur lucruri, nu sa le primeasca mura in gura.

    Si pana acum ma refeream la generala si liceu, ca invatamantul universitar imi provoaca o sila imensa, prin ceea ce am vazut eu la Poli. O gramada de fosile senile si un sistem feudal care incurajeaza pupincuristii si profitorii sa se faca profesori si nu pe cei care iubesc meseria asta. Nu cred ca exagerez cand spun ca cei mai complexati si incuiati colegi ai mei s-au bagat in domeniul asta. Aia care stiau sa comunice, care aveau o coloana vertebrala, au plecat spre alte oportunitati n-au avut de ce sa stea dupa cate un profesor de 80 de ani care ai trata ca pe un rahat si sa astepte sa o mierleasca ala sa-i ia locul.

    RăspundețiȘtergere
  35. @Milogul.SRL
    Evident tatal invataturii e bataia aplicata la timp :D

    RăspundețiȘtergere
  36. La intervale de timp direct proportionale cu ineficienta invataturii.:D

    RăspundețiȘtergere

Nu interzic nici un comentariu, din cand in cand o sa va pun piedica.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Adauga la Agregator.ro Click aici si te duc Hopa sus !