Nimeni nu face parte din societate , societatea e numai o mica parte din noi.

joi, 3 februarie 2011

Etichete

Am evoluat noi intr-un exces de culturism mintal reusind sa dezvoltam un singur organ in dauna celorlalte: creierul. Asa am ajuns sa ne nastem niste mici viermi neajutorati si sa crestem, invatand, la statutul de pradatori desavarsiti, varf de lant trofic. Invatatul presupune existenta unei clasificari clare a situatiilor si lucrurilor.
"- Ce invatam azi copii?
- Legea lui Newton."

Am luat un fenomen din natura si i-am lipit o eticheta. Memoria noastra este un muzeu imens cu exponate clasificate superficial dupa categorii si etichetate corespunzator. Nu am "o bucata dreptunghiulara de lemn lacuit cu doua balamale metalice unse cu un lubrifiant derivat din petrol si cu un maner care actioneaza un sistem de inchidere bazat pe parghii si arcuri", am o "usa". Nu poti sa inveti pe cineva sa faca o usa inainte sa ii pui acesteia o eticheta care are acelasi sens pentru amandoi. Situatiile care nu le intelegem sunt uitate, pentru ca sunt inutile, sunt haos, n-au sens, n-au o eticheta, n-avem ce invata din ele si nu le putem comunica.

Oamenii mai simpli au un sistem de etichetare mai simplu, etichetele ajung sa fie singurul lucru semnificativ. Ele nu sunt alipite cum ar fi mai corect, probabil din lipsa capacitatii intelectuale sau poate lipsa de interes. Oamenii din jur sunt "smecheri", "fraieri", "tocilari", "betivani", "tigani". Pe asta se bazeaza si publicitatea: "ieftin", "bun", "gustos", "natural" si pe asta mizeaza si politica cand vorbeste de "teroristi", "comunisti", "gherile", "eroi", "dictatori".

E foarte usor sa pierzi complexitatea unui obiect sau situatii in spatele unei etichete. Etichetele de-a lungul timpului au avut un rol determinant in succesul unui concept. Preferati sa sustineti "razboiul impotriva drogurilor" sau "trimiterea de trupe inarmate in statele din America Latina care vor costa cateva miliarde pe an"?  

Sau un subiect drag mie, "jocurile pe calculator"! Aceasta eticheta nefericita a dus la estomparea diferentei dintre jucatul cu putza in tarana si construirea unui imperiu prin alocarea cu grija a resurselor economice, umane si politice. Zice tata: "iar te joci!" Si datorita etichetei nu are absolut nici o curiozitate sa exploreze o forma de distractie/arta/educatie care nu se compara cu nimic inventat pana acum. 

Alt exemplu nefericit sunt benzile desenate, numite neinspirat de americani "comics" lucru care le-a impins in nisa jucariilor pentru copii, si a facut o capodopera ca Sin City sa dispara subit pe o piata care nu intelegea ce poate oferi acest mediu artistic.

Cea mai uzuala eticheta e pana la urma banul. Iei un obiect cu o valoare intrinseca, sau nu, si il etichetezi: 10 lei. Iei un tabu si ai pui o eticheta: "Ai face sex cu mine pentru un milion de dolari?". Un lucru cu o valoare pur sentimentala are acum un pret, poate fi evaluat si comparat. Brusc o paine si o cutie de cuie sunt acelasi lucru, prin simpla etichetare. O cutie de vitamine este mai "scumpa" decat alta. Pe care o cumpar? Pe aia care contine 1,9 mg de "Vitamina B1" sau pe aia care contine cu 0,1 mg mai mult Crom?

Inchei aici balaceala mea in filosofie de frica sa nu apara cineva care chiar a studiat lucrurile astea :) Sper ca nu v-am plictisit!

P.S. Nu, nu am un milion de dolari.

31 de comentarii:

  1. Etichetarea s-a adresat la inceput analfabetilor! Este vorba de gradinarul-sef al lui Ludovic al XIV-lea, marchizul D'Etiquette, care exasperat de nobilii ce ii calcau fara jena peluzele palatului Versailles, a decis sa puna niste placute de avertizare. Pe placute nu scria nimic! Ar fi fost inutil! Multi curteni erau analfabeti. Era suficient sa vada placutele si sa evite peluzele. Asadar, eticheta a fost la inceput un mod de a educa si se referea la "ce nu se cuvine"! Apoi termenul a desemnat "ce se cuvine" intr-un cod al bunelor maniere. Azi etichetarea a devenit ceva la indemana oricui, indiferent de gradul de instructie.

    RăspundețiȘtergere
  2. Zeita, regina sau simpla muritoare vei purta etichete grele ca ghiulele atarnate de picioare care iti vor frange mijlocul...
    Zeu, rege sau simplu muritor vei purta atarnate de picioare etichete grele ca ghiulele care iti vor frange mijlocul... Totul depinde de perspectiva din care se vad faptele, gesturile, sentimentele, atitudinile si alte o mie de lucruri. Daca ai face un sondaj referitor la trupul nud al unei femei, 99% din respondenti vor spune ca apartine unei usuratice si doar 1% iti va spune ca e trupul unei femei care se incadreaza unui comandament matrimonial:ziua-doamna/noaptea amanta propriului sot.E posibil ca reputatia sa fie platita cu un milion de dolari; sentimentul autentic de iubire este inestimabil! Kant spunea:"intelectul nu poate nimic simti, iar simturile nu pot nimic gandi".

    RăspundețiȘtergere
  3. Mie nu mi-a placut filmul "Propunere indecenta", fiindca femeia este vazuta ca o marfa. Are o eticheta cu pretul:doi barbati ravnesc aceeasi femeie(unul este posesorul de drept, altul posesorul prin plata). Dar mi-a placut filmul "Cum sa furi un milion" pentru a apara reputatia unei femei si pentru a-i castiga iubirea!

    RăspundețiȘtergere
  4. @la fee
    "Propunere indecenta" e un subiect de studiu in sine. Pe mine m-a scarbit, sincer sa fiu. Altii au fost teribil de incantati de el. Tind sa cred ca au respirat usurati pentru ca un blockbuster i-a ajutat sa-si justifice propriile slabiciuni (vezi discutia de deunazi despre principii).

    Era bancul ala:
    - Doamna ati face dragoste cu mine pentru un milion de dolari!
    - Probabil ca da, domnule!
    - Dar pentru 5 dolari?
    - Domnule, dumneata ma consideri o curva?
    - Asta am stabilit mai devreme, acum negociem pretul!

    RăspundețiȘtergere
  5. Mie nu-mi place ideea etichetelor, sau mai bine zis mi-ar place daca acestea s-ar putea schimba usor, dar ar insemna sa ma cred in postura celui care poate manevra ceva si aici iar e ceva ce nu da bine fiindca ar fi nedelicat fata de cei care s-ar simti masa de manevra. In fine, e un subiect extrem de complex asta cu etichetarea.
    Dar imi place ca ai adus in discutie filmul Sin City, fiindca atunci cand l-am vazut impreuna cu mai multi prieteni mi s-a parut aiurea sa ma trezesc ca sunt singura care a apreciat acest gen de film. Uh! E bine sa iti dai seama ca intr-un univers anume nu esti singurul care gandeste intr-un fel anume, chiar daca universul respectiv reprezinta doar un microcosmos.

    RăspundețiȘtergere
  6. @mitzaabiciclista
    Daca internetul m-a invatat ceva aia e ca oricat de ciudate ar fi gusturile tale in lumea asta mai sunt cateva mii de nebuni cu aceleasi pasiuni :)

    Ideea cu etichetele imi bazaia de ceva ani prin cap, mai exact de cand mi-am dat seama ca involuntar incerc sa duc lucrurile spre situatii clare. De exemplu fiind amorezat iremediabil de o fatuca care nu imi acorda atentia pe care o voiam eu am decis ca in cazul in care situatia nu se schimba in bine sa fac numai tampenii ca sa se schimbe in rau, numai sa ajunga la o forma pe care o pot intelege.

    Atunci nu exista Facebook si relatia "is complicated", care in sine este o falsa eticheta pentru ca nu spune absolut nimic :)

    RăspundețiȘtergere
  7. @Virtualkid
    Bine ai veni pe la noi! Esti oficial primul practicant de triciclism care ne calca pragul :))))

    RăspundețiȘtergere
  8. Dex, prea nobile, m-ai luat de urechi? Ca nu am inteles si mi-e lene sa traduc in persana!

    RăspundețiȘtergere
  9. Tocmai m-a vizitat prietena mea cu magazinul de antichitati si imi spunea ca cele mai multe bujuterii vechi la avea de la trei babute de vreo 80 de anisori care jucau(dupa cum au prins ele) poker si canasta in fiecare marti si joi. Spuneau ca din toate placerile vietii nu le-a mai ramas decat asta. Si pierdeau pe rand bani, asa ca se trezea cu ele la magazin sa isi mai venda cate ceva. De curand a murit cea mai nostima dintre ele, la 86 de ani. Pe patul de moarte i-a spus prietenei mele: Traieste clipa, nu te intalnesti cu ea de doua ori in viata!

    RăspundețiȘtergere
  10. Am facut o constatare: in societatea noastra se vand pe te-miri-ce atatea femei, incat barbatii au ajuns la concluzia ca toate sunt de moravuri usoare. Prostituarea prin casatorie a fost inaugurata de M. Columbeanu? Ce diferenta mai vezi intre femeia platita si femeia casatorita obligata sa suporte cam aceleasi exercitii de umilire! Sunt atatea axemple! Du-te in satele romanesti.Repectul pentru femeie e egal cu respectul pentru vaca din grajd. Au dreptul de viata si de moarte asupra ei. In ce ma priveste, nu m-as adauga palmaresului niciunuia chiar de l-as iubi ca pe sufletul meu! Eu consider ca exista o igiena in iubire si in orizontalitate. Un pricipiu la care tin este ca nu te culci cu barbatii pe care ii admiri, chiar daca gripa ca si amorul se vindeca la orizontala!(aprox. Ileana Vulpescu)

    RăspundețiȘtergere
  11. @la fee
    Vaca din grajd este tratata uneori mult mai bine, data fiind utilitatea ei deosebita pentru familie. Asta e, femeile au fost mii de ani sclave, asa cum zice la biblie ca trebuie. La cum sunt bisericile pline de babe inclin sa cred ca e o postura pe care multe si-o doresc.

    "Orizontalitatea" e mai complicata, nu o sa o comentez acum.

    RăspundețiȘtergere
  12. Pe de alta parte, nu pot sa nu evoc "Parintele Serghi" de Tolstoi. El este un calugar cu har, un sfant. Pentru a rezista ispitei de a o avea pe femeia de care se indragostise, isi taie degetul mic chiar in fata ei. Aceasta, impresionata, se va calugari la randul ei. In timp, reprimarea dorintei il duce pe Serghi la a pacatui cu o sleampata oarecare. Este izgonit cu pietre si praful se alege din sfantul care era...

    RăspundețiȘtergere
  13. Sa comentezi despre orizontalitate! Eu chiar sunt curioasa! E ceva la care m-am gandit adesea! Teama de a pierde pe cineva in acest fel este autentica! Cu ce te-ai deosebi de o usuratica... Sa nu uitam ca barbatii pretind o fidelitate trupeasca ignorand o infidelitate in planul ideilor. De fapt, pe multi dintre barbati nici nu-i intereseaza ce gandesc nevestele lor.

    RăspundețiȘtergere
  14. @la fee
    Ce o fi aia "infidelitate in planul ideilor"??? Diferente de opinii? Infidelitatea trupeasca este mai evidenta, plus ca poate avea niste consecinte palpabile.

    RăspundețiȘtergere
  15. Tocmai! Toti barbatii se gandesc cu groaza la infidelitatea trupeasca a femeii lor, gandire biblica de altfel! Pe mine ma ingrozeste faptul ca in afara de iubirile curtenesti, toate celelalte iubiri sfarsesc intr-un pat. Ca o pecetluire a ce?

    RăspundețiȘtergere
  16. @la fee
    Nu toate iubirile sfarsesc in pat!!! Unele sfarsesc pe masa, altele pe covor, etc... :D

    Pecetluire a realizarii ca suntem niste animale carora le place la nebunie sa faca sex.

    RăspundețiȘtergere
  17. @Le Fee.
    Dacă îmi permiteţi, "act like a woman, think like a man" o chestie pe care am auzit-o nici nu mai contează unde. E al naibii de adevărată. :D

    RăspundețiȘtergere
  18. Draga Mitzaa, de cate ori ti-a reusit "act like..."? Dupa cum folosesti pluralul de reverenta, inclin sa cred ca esti mult mai tanara! A gandi ca o femeie e deja o virtute! Gandind ca o femeie, gandesti ca o mama! Deci cu prudenta si intelepciune.

    RăspundețiȘtergere
  19. Ai dreptate,Dex, si de aceea ajung toate la cosul de gunoi al istoriei!

    RăspundețiȘtergere
  20. Daca imi permiteti, sau nu, poate nu e asa usor sa "think like a man", nu este exact coada la baie la femei la decernarea premiilor Nobel! :)

    Acum serios vorbind astea sunt niste stereotipuri, nu toti barbatii gandesc la fel, nu toti sunt niste luptatori, sau masculi alfa, mai sunt si plangaciosi, si lasi, si prefacuti, ca si la femei. Ce le lipseste femeilor mai mult decat barbatilor, in conceptia mea, este capacitatea de autocritica, urmata de impunerea unei conduite.

    Am mai zis, si mai zic, prin educatie esecurile femeii sunt trecute cu vederea, eu ca barbat daca imi dau cu ciocanul peste degete rade toata lumea de mine, daca pateste o femeie beleaua este bandajata, luata in brate si i se promite ca nu va mai fi nicodata abandonata cu asemenea sarcina complicata.

    Vorbesc la modul generic, bineinteles.

    RăspundețiȘtergere
  21. @la fee
    "Ai dreptate,Dex, si de aceea ajung toate la cosul de gunoi al istoriei!"

    Eu n-am vrut sa fiu negativ, chiar nu mi se pare nimic negativ. Asta e, e natural, si chiar daca stii finalul asta nu inseamna ca drumul pana acolo nu poate fi extrem de diferit.

    RăspundețiȘtergere
  22. Te inseli! Ai citit "Trei intr-o barca fara a mai socoti si cainele"? Ai acolo niste mostre de gandire!

    RăspundețiȘtergere
  23. Sunt de acord ca drumul pana la cos poate fi plin de palpitatii! :)

    RăspundețiȘtergere
  24. @la fee
    N-am citit, ca si idolul meu George Walker Bush am trecut direct la scris.

    RăspundețiȘtergere
  25. Ok! Sper sa ajungi presedinte! In alta ordine de idei mi s-a parut onest ce ai scris, principial si la obiect! Eu nu ma ascund dupa cires!

    RăspundețiȘtergere
  26. Folosesc pluralul de reverenţă datorită unei educaţii anume pe care de multe ori o consider mai degrabă un scut decât o calitate. Altfel, nu aş vrea să fiu întrebată de vârstă, doamne păzeşte de ce mai putem descoperi. " Act like a woman, think like a man" este de fapt un sfat bun dat femeilor şi elogiator în acelaşi timp ambelor sexe. Femeile se poarta delicat, bărbaţii gândesc obiectiv.

    RăspundețiȘtergere
  27. @mitzaabiciclista
    In numele barbatilor care gandesc obiectiv vreau sa protestez!!!
    Obiectivitatea nu este o calitate general valabila. Daca ai fi zis impulsivitate, violenta, poate incapatanare, as mai fi trecut cu vederea, dar obiectivitatea chiar e ceva rar.
    Plus ca implica un anumit mod de gandire mai "elaborat" care el insusi este o raritate.

    RăspundețiȘtergere
  28. @ Doxatul Dex
    În genere, chiar dacă poate pare improbabil aşa ceva, bărbaţii sunt mult mai timizi decât femeile(şi asta e un fapt)aşa că apare firescul judecăţii obiective mai accentuat decât apare la femei, tocmai din cauza nevoii de a-şi ascunde această timiditate vis-a-vis de femei. Impulsivitatea, violenţa sau chiar şi încăpăţânarea sunt doar mici folii de protecţie pe care le foloseşte sexul slab în faţa sexului tare. :P

    RăspundețiȘtergere
  29. Etichetarea este un sub-proces al unei operatiuni mintale mai vaste numita categorizare. Este o modalitate prin care fiintele umane isi gestioneaza contactul cu mediul inconjurator. Problemele intervin atunci cand in acest proces se interpune elementul social. Este ok sa categorizam fructe sau mobilier, dar orice categorizare implica renuntarea la elemente de detaliu. Fara elemente de detaliu, ne vedem semenii intr-un mod reductionist, fapt ce la un anumit nivel duce la dezumanizarea lor.

    RăspundețiȘtergere
  30. @imparatulplopilor
    Nici eu n-as fi zis mai bine :D

    RăspundețiȘtergere

Nu interzic nici un comentariu, din cand in cand o sa va pun piedica.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Adauga la Agregator.ro Click aici si te duc Hopa sus !