Nimeni nu face parte din societate , societatea e numai o mica parte din noi.

vineri, 4 februarie 2011

Umanizare.Standardizare.Globalizare.

Fossa - mamifer din Madagascar acum pe cale de disparitie
Specia umana a supravietuit cu greu in perioada de inceput a existentei sale. Ciudatele maimute fara par ar fi parut probabil o curiozitate pentru o alta specie inteligenta in perioada respectiva. Neadaptate fizic din cele mai multe puncte de vedere, prea slabe sa se lupte de la egal la egal cu pradatorii, prea mari sa se ascunda in vizuini, ele au trebuit sa supravietuiasca prin organizare, si cel mai probabil oportunism. Apoi roata s-a intors si a inceput jihadul! Razboiul sfant de care se temea Paul Atreides in "Dune", macelul inevitabil pe care nici un dumnezeu nu l-a putut opri. Rand pe rand au fost distrusi toti pradatorii, apoi au inceput sa fie omorate animalele "daunatoare", acum s-a ajuns la situatia in care orice nu poate sa traiasca in imediata lor vecinatate este o victima.

Am redus diversitatea acestei planete la caini, pisici, gaini, porci, vite si oi! Asta a fost umanizarea!



Cand nimic nu ne-a mai stat in cale, si nimic nu ne mai ameninta inmultirea, ne-am intins in lung si-n lat. Aceeasi specie, rude indepartate de sange, diferiti ca aspect si obiceiuri dar genetic extrem de similari. Pana ne-am ciocnit unii de altii si au inceput conflictele si colaborarea. Daca nu puteai ucide tribul de langa trebuia sa comunici. Si asa am ajuns sa folosim metalele pretioase ca monede de schimb, am inventat scrisul si am inceput sa invatam limba celorlalti. Mai tarziu am invatat sa producem in masa, ca sa avem mai mult si sa depasim prin volum capacitatea de aparare a dusmanilor. Am invatat sa supravietuim in sclavie si sa ne imperechem cu stapanii devenind altceva.

Au aparut imperiile, care au impus reguli, ca sa omogenizeze populatia subjugata si sa reduca costurile. Drumurile aveau o anumita dimensiune, armata a fost impartita in regimente si batalioane, oamenii au primit nume care sa ii diferentieze. Asta a fost standardizarea!

Evident ca cele doua fenomene enuntate anterior au continuat sa functioneze in paralel, tot mai multe specii au disparut si s-a standardizat dimensiunea unei ghiulele de tun. Ajungem la ziua de azi in care cuvantul cheie este: globalizarea! Asta este in principiu libera concurenta a corporatiilor din orice parte a lumii, libertatea de a vinde, a produce si a cumpara de la oricine. Globalizarea se bazeaza pe un concept social mult mai puternic: toleranta! Ideea ca trebuie sa acceptam orice diferenta si sa o intelegem. Ideea ca un american este egal cu un roman. Acum, sa-mi fie scuzata paranteza, dar mi se pare ca un anumit popor etern neadaptat a avut un mare rol in dezvoltatea acestei doctrine (evreii, ca nu vreau sa fiu subtil), dar nu asta e esenta articolului. Am invatat sa vorbim in engleza ca asta cer corporatiile la filiera din tara noastra, am invatat sa stam de vorba si sa radem cu rusii si cu turcii, si, cel mai important, am invatat sa ne uitam la Hollywood si sa ne identificam cu oamenii aia. Ascultam "hip-hop", "rock" sau "drum and base", visam la Angelina Jolie si la Brad Pitt, si suntem alaturi de revolutia din Egipt. Diferentele se estompeaza, incet, incet, si in afara de accent ne e greu sa deosebim un italian de un grec la o discutie amicala, la o terasa la mare. Nu mai vrem sa fim diferiti, vrem sa fim toti la fel, credem in "visul american", ne comparam banii cu Bill Gates si ne imbracam ca Snoop Dog. Am uitat ca am trait 1500 de ani in ie si itzari, nu mai dam doi lei pe basme, nu ai mai uram pe turci sau pe rusi sau pe nemti sau pe americani, suntem toti o mare tara globala.

Ca iubitor de SF-uri imi e greu sa inteleg de unde imi vine urmatoarea intrebare, dat fiind ca existenta unei tari planetare este predominanta in toate "previziunile" marilor scriitori: 

Oare e bine? Oare lipsa de diversitate nu e o problema? Oare integrarea, si acceptarea, si pacea nu sunt de fapt o slabiciune? Oare 10 miliarde de oameni care gandesc la fel, vor acelasi lucru si au aceleasi vise, sunt mai apti sa supravietuiasca decat 8 miliarde de oameni grupati pe diverse criterii in tari, care ori colaboreaza ori se omoara unii pe altii?

14 comentarii:

  1. DEX, si militarii sunt imbracati la fel si ei raspund unor ordine transmise de superiori, dar in sinea lor fiecare militar gandeste! Asadar,diversitata nu este anulata! Nu mai scriu despre posturile voastre pana nu va hotarati : sa scriu doar 15 caractere sau cateva enunturi, sau deloc! Dixit! (Va va fi mai usor sa va gasiti fara mine!)

    RăspundețiȘtergere
  2. @la fee
    De obicei se scrie un singur post ca raspuns la alt post, sau daca raspunsul este scurt se poate raspunde si la mai multe. Nu impune nimeni nici o regula, observam si eu un fapt, la modul glumetz.

    RăspundețiȘtergere
  3. @la fee
    Acum, ca sa-mi incalc propria regula :))), mie militarii mi se par toti la fel. Aveam un prieten bun la academia militara si cand ieseam cu el sa ne intalnim cu colegi de-ai lui ai vedem de la o posta, aceeasi tunsoare, aceeasi alura, aceleasi gesturi, etc. Nu zice nimeni ca nu erau diferente intre indivizi dar era doar ce mai iesea din cutia pe care o construise armata in jurul lor.

    RăspundețiȘtergere
  4. 1.Lipsa de diversitate e o problema
    2.Cei 10 sau 8 miliarde oricum viseaza, si vor lucruri asemanatoare.
    3. Apti sa supravietuiasca la ce? La un alt razboi cu alti oameni?
    Primul om primitiv care a renuntat sa-i dea in cap colegului cu bita sau cu piatra si a preferat sa-l injure, a dus omenirea spre civilizatie. :)
    Prima tara care o sa renunte la nationalism, o sa fie prima tara care isi cunoste identitatea.
    Prima tara care o sa renunte la arme, o sa fie prima tara care o nu o sa fie infranta.
    Prima tara in care un om in Guvern nu reprezinta PUTEREA ci reprezinta RESPONSABILITATEA, o sa fie prima tara cu un Guvern Real.

    RăspundețiȘtergere
  5. De-acord cu Milogul. Mi-ar plăcea să dezvolt mai mult și să-ți spun că articolul tău e prea dus la extremul conspiraționist, al distrugerii etc., dar nu mă antrenez, de obicei, în discuții în care mă recunosc depășită, în subiecte pe care nu le stăpânesc.
    Pe de altă parte, pot să-mi exprim o umilă opinie cu privire la subiect. Cred că lipsa diversității e o problemă, dar asta cu limba engleză ... scuză-mă, nu crezi că ar trebui să existe măcar o limbă de circulație mondială, pe care să o înțeleagă ORICINE ? Asta nu înseamnă că francezii nu vor mai vorbi franceza, că portughezii nu vor mai vorbi portugheza și tot așa.
    Nu văd care e problema cu muzica. :)
    Cât despre Hollywood, deocamdată deține monopolul în industria filmelor majoritatea artificiale. Ce să-i faci dacă noi, europenii, nu știm să ne apreciem valorile cinematografice și să le promovăm cum trebuie ?
    De ce să îi urâm pe turci sau pe ruși ? De ce insiști pe chestia asta cu ura și intoleranța, nu pricep ?
    Îmi vine greu să cred că 10 miliarde de oameni gândesc la fel și că visează la aceleași lucruri. Că posibilitățile Pământului sunt limitate și că unele aspirații se intersectează, e altceva. Dar nu-mi spune tu mie că vrei aceleași lucruri ca și mine sau ca LaFee sau ca știu eu ce ...

    RăspundețiȘtergere
  6. Si Turnul Babel a fost tot o forma de globalizare, imediat dupa Potop. Oamenii de atunci vroiau sa ajunga la cer, dar Dumnezeu a crezut ca il ameninta si le-a incurcat limbile, nah, mai, de ciuda!

    RăspundețiȘtergere
  7. @Milogul.SRL
    De acord cu injuratura, mare lucru. Oricum banuiesc ca dupa ce l-a injurat pe ala cu bata a scos toporul si i-a crapat tzeasta, asa ca sa fie sigur :)
    Restul mi se pare prea utopic, si nu vreau sa intram in filosofii.

    RăspundețiȘtergere
  8. @Altruista SA
    Fizica ne spune ca orice sistem tinde ca energia minima, daca stii deja o limba cu care poti comunica cu ceilalti tendinta e sa nu o mai inveti pe a doua. N-am nimic cu limba engleza, sunt constient ca a facilitat enorm comunicarea, sunt multe de spus aici, articolul meu acopera doar o singura fateta a situatiei.

    Idem si muzica, filmele, orice e arta in general, chestiile subiective care tin exclusiv de gusturi. Gusturile pana cum erau oarecum localizate, de exemplu ma uitam la costumele traditionale bulgaresti si mi se pareau oribile cu rosu, verde si galben amestecate. Probabil lor li se parea frumoasa combinatia. Prin globalizare se ajunge la un singur standart, anomalile vor tinde sa fie eliminate.

    Inca o data, nu insist cu nimic, exploram o fateta a globalizarii si evidentiam ca in se trece peste instinctul de a-i anihila (nu neaparat fizic) pe cei care ti-au facut rau, la ideea ca trebuie sa ai intelegi si sa-i accepti.

    RăspundețiȘtergere
  9. @La Fee
    Deci gata, daca Dumnezeu e de acord cu globalizarea ce rost are sa ma mai chinui eu aici sa inteleg fenomenul. Imi iau jucariile si plec acasa :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Nu, Dumnezeu nu era deloc, dar deloc! de acord cu globalizarea! Tocmai de aceea le-a incurcat limbile! Sa nu se mai inteleaga intre ei si sa nu duca la bun sfarsit ce isi propusesera: solidarizarea impotriva dezastrelor, de exemplu. Sa nu uitam ca lucrurile se petrec dupa Potop.

    RăspundețiȘtergere
  11. Astazi se vorbesc in lume aproximativ 6000 de limbi. Dintre acestea 12 sunt vorbite de peste 100 de milioane de oameni. Caderea blocului comunist nu a dus la armonizare. Vechea ordine mondiala, desi destul de instabila, era cumva tinuta in frau de fragilul echilibru nuclear. "Noua ordine" a adus cu sine razboaie mai mici, dar mai sangeroase(v. Afganistan, Irak).Milogul ne amintea de curand ca progresam intr-un mod ametitor si nu avem timp sa digeram progresul! Sa il internalizam!

    RăspundețiȘtergere
  12. Educatia ar trebui sa fie cu adevarat o prioritate. Rolul ei in noua conjunctura trebuie sa se bazeze pe urmatorii piloni: sa inveti sa fii, sa inveti sa stii, sa inveti sa faci si sa inveti regulile convietuirii. Cand aceste deziderate vor fi macar in parte atinse, mai avem o mica sansa. ONU a anuntat ca au crescut din nou preturile la alimente si ca fenomenele extreme duc la cresterea in continuare a acestora. O prietene de-ale mele tocmai glumea spunand sa ne bucuram ca avem FB, fiindca in curand nu vom avea ce manca!

    RăspundețiȘtergere
  13. Lipsa de diversitate ar fi cea mai majora problema pe care o vad eu momentan (adica azi, acum). Si pierderea identitatii.
    Desi patriotismul/nationalismul ma lasa rece, in ideea ca e ca un joc de noroc - puteam sa ne nastem altundeva, cred ca e important sa stim cine suntem, de unde venim, ce ne caracterizeaza, ce ne place, ce e specific noua. Pentru diversitate vreau sa vizitez eu atatea tari!
    Odata cu globalizarea ar trebui acordata atentie tocmai traditiilor, obiceiurilor, artelor specifice fiecarui popor in parte. Da, e o idee utopica aceea de a fi toti o tara globala, fara intoleranta si ura, fara razboaie, sa ne iubim toti si sa ne respectam. Cum spunea si La Fee, educatia e o prioritate. Poate invatam sa toleram diferentele dintre noi, fara sa incercam neaparat sa le diminuam.

    RăspundețiȘtergere
  14. @Colorbliss
    Tocmai asta e un aspect important, intelegerea diferentelor e singurul mod in care se poate face o singura tara pe Pamint. Realitatea insa a fortat de fiecare data limitele umanitatii, primul lucru care imi vine in minte, total lipsit de sens, sunt cruciadele, impunerea unei religii cu forta. Acest aspect continua in forme evoluate dar la baza au acelsi scop, expansiunea unei forme sau alta de religie, ceea ce poate fi, de ce sa nu recunoastem, un alt mod de a face globalizare. In unele etape de istorie ocuparea prin violenta a anumitor teritorii a dus la salturi evolutive fortate de civilizatiile cuceritoare, dar trebuie semnalate si cazuri gen Imperiul Roman cucerind Grecia cand cea din urma era cu multi ani peste nivelul de educatie si cultura al Romanilor. Suprimarea unei civilizatii mai evoluate prin forta bruta e unul din aspectele care aparent sunt negative, insa daca ne holbam mai bine Imperiul Roman a cucerit Grecia, dar civilizatia Greaca a cucerit Imperiul Roman deoarece acesta din urma a imprumutat tot ce au crezut ca e mai bun ideologic vorbind de la Greci.

    RăspundețiȘtergere

Nu interzic nici un comentariu, din cand in cand o sa va pun piedica.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Adauga la Agregator.ro Click aici si te duc Hopa sus !